Er is geen vrouwtje nog zo arm, of ze maakt met Lichtmis haar pannetje warm!

01-02-2021

Dinsdag (02/02) is het Maria-Lichtmis, pannenkoekendag! 

Hierbij lekkere havermoutpannenkoeken, eiwitrijk en zonder toegevoegde suikers, met een optie om ze extra eiwitrijk te maken voor sporters.


Ingrediënten:

  • 75g Havermout/havermeel
  • 100ml halfvolle melk/sojamelk (eventueel amandelmelk, nadeel laag in eiwitten)
  • 1 banaan
  • 1 ei


Bereidingswijze:

  1. Doe alle ingrediënten in een maatbeker of blender en meng vervolgens alles goed door elkaar zodat het een mooi beslag wordt.
  2. Doe een klein beetje (olijf)olie in een koekenpan.
  3. Maak vervolgens circa 8-tal dikke pannenkoekjes (±52g) in de pan en laat ze aan beide kanten ongeveer 2min bakken.

Serveertip: schijfjes appel en kaneel, diepgevroren fruit, een koffielepel confituur of een eetlepel appelmoes.


Eiwitten: Maak het recept eiwitrijker door de helft van de melk te vervangen met magere kwark, gebruik geen banaan en voeg 2 in plaats van 1 ei toe. Voeg naar smaak kaneel toe.


Classic winkel pannenkoek VS haverpannenkoek
Winkel (/100g): 258kcal - 10,3g Vet - 34,5g Koolhydraten - 5,8g Eiwit - 1,9g Vezel
Haver (/100g): 146kcal - 3,4g Vet - 22,4g Koolhydraten - 6g Eiwit - 2,8g Vezel
Eiwitrijk (/100g): 176kcal - 5,6g Vet - 20,7g Koolhydraten - 10,5g Eiwit - 2,8g Vezel